30 juli 2012



Japan staat bekend als het land waar de fashion trends zich ontwikkelen, om haar levendige ‘street cultuur’ en de stijlvolle mode-industrie. Maar het is dé plek om nieuwe stijlen te spotten, zoals die van de Harajuku meisjes die bekend staan om hun kleurrijke en cutting-edge uitstraling. Deze zomer ben ik op vakantie gegaan naar Japan, met als eerste bestemming Tokyo.

Mijn verwachtingen op modegebied werden de eerste dag al overtroffen. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Het straatbeeld is niet te vergelijken met dat van ons (of dat moet nog komen). Maar ik vond het in ieder geval super inspirerend en wil het dan ook graag met jullie delen! En mocht je ooit in de gelegenheid zijn een bezoekje te brengen aan Tokyo? Live trendwatchen is in Tokyo het best!

Shibuya 109

De Shibuya 109 is een beroemd warenhuis in Tokio. Het gebouw is gevuld met kleine boetieks en is erg populair onder de fashionista’s van Japan. Vooral de Harajuku meisjes die zich, voor Nederlandse maatstaven nogal extreem kleden (Kogal subcultuur genoemd) kunnen hier terecht. Kogals staan bekend om het dragen van plateau zolen, minirokjes, grote hoeveelheden make-up, geverfd haar in een kunstmatig kleurtje (meestal blond) en designer accessoires. Dit was echt ‘the place to be’ om nieuwe ideeën op te doen. In elk boetiekje vind je rekken vol met ‘doll-achtige’ jurkjes.

De trends in Tokyo

Sokjes en kniekousen
Ze zijn niet uit het straatbeeld van Tokio weg te denken. Ze worden enorm veel gedragen in dichte schoenen, in laarzen, onder jurkjes of superkorte rokjes. Het maakt niet uit. En ook de leggings met drukke printjes doen het goed. En last but not least de panty’s met een tatoeage print. In iedere ‘sokken’ winkel te koop en enorm populair.

Japanners zijn dol op hoeden

Hair makes the girl
Je ziet ontzettend veel verschillende kapsels; gekruld, gevlochten en bijna altijd geverfd. Gecombineerd met retro-stijl haaraccessoires. Meestal is het eigen haar aangevuld met een flinke bos nep-haar.

Lange rokken en maxi-jurken

Lange nagels met artistieke nail-art beschilderingen

Nepwimpers (hoe langer, hoe beter)

Enorme plateau zolen

Ter inspiratie!

Architectuur

Japan is een rijk land. En zoveel H&M’s wij hier in Nederland hebben, zoveel Louis Vuiitons zie je in Japan. En niet alleen Louis Vuitton maar ook Prada, Dior en Gucci doen het goed. De merken zijn gevestigd in indrukwekkende gebouwen die ’s avonds prachtig verlicht zijn.

Ik heb mijn ogen uitgekeken, enorm veel inspiratie opgedaan maar of wij over een half jaar in Nederland ook met hello-kitty nagels en extreem korte rokjes rondlopen… ik denk het niet. Jullie?

Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Facebook

Één reactie op “Japanse fashionista

  • Het Sushimeisje

    Ik denk niet dat er procentueel gezien meer rijke mensen in Japan wonen. Eerder dat merkspullen als belangrijker wordt gezien dan hier en dat er ook een cultuur van cadeautjes geven bestaat. En merkspullen schenken is ook hierbij belangrijk.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *